Welkom bij Innerwise Yoga

Innerwise Yoga is dé Yoga studio in Limmen. Specialist in yin yoga, meditatie en adem -en lichaamsbewustzijn.
Specifieke aandachtsgebieden: yoga en kanker, yoga, spanningsklachten en Burnout en yoga en chronische pijnklachten.
Wij werken in een intieme sfeer met kleine groepen waar ruimte is voor persoonlijke aandacht.

Ik adem in
en kom tot rust.
Ik adem uit
en glimlach.

Thuisgekomen
in het nu
wordt dit moment
een wonder.

Thich Nhat Hanh

Docent

Hectiek, snelheid en prestatiedruk zijn een dagelijks onderdeel van ons leven. Op den duur kun je gewend raken aan spanning en stress en word je er ongevoelig voor. Je kunt dan vergeten hoe het voelt om in verbinding te leven met je natuurlijke zijn. Om open te staan voor dat wat is zonder te doen of er een oordeel aan te geven.

Yoga helpt mij om écht te zijn wie ik ben en in alle volheid het leven in de ogen te kijken, er door heen te gaan en mee te bewegen. Door vanuit vertrouwen te leven en te accepteren wat er is onspan je. Je wordt milder, geduldiger en liefdevoller naar jezelf en anderen. Vanuit verbinding met jezelf ga je de verbinding met anderen en het leven aan. Dat is nu precies wat yoga is voor mij: Verbinding. Mijn missie is om mensen te begeleiden in het ontwikkelen van bewustzijn, het ervaren van ontspanning en innerlijke rust en een meer gevoelig te leven. Het ondersteunt bij het luisteren naar de signalen van je lijf en helpt je om tijdig te kunnen reageren. Ik geef groepslessen Hatha yoga,Yin en Yin-Yang yoga. Daarnaast kun je bij mij terecht voor privé yoga les, yoga coaching, trauma sensitieve yoga (i.g.v. trauma verwerking) en bedrijfsyoga.

 “Luister naar het fluisteren van je lichaam,
      Dan hoeft het niet te schreeuwen’’

Yoga vormen

We leven in een echte Yang wereld. Een wereld van actie & een maatschappij waarin ‘denken’ en ‘doen’ centraal staan. De Yin vormen van yoga bieden je de mogelijkheid om vanuit de ‘denk’ en ‘doe’ modus de ‘zijn’ modus te ervaren.

Geboren in Haarlem in de jaren ’60 woon ik sinds 16 jaar met mijn partner Herman in Limmen. De tijd van mijn jeugd was een tijd van: “Geen vuile was buiten hangen”, “Wat zullen de buren wel denken?” en “Niet zeuren, gewoon doorgaan”.
Van nature voelde ik veel. Ik leerde mijn emoties en gevoelens te ontkennen en onderdrukken en vooral vanuit mijn hoofd te leven. Met de nadruk op praten en doen verloor ik het contact met mijzelf. Rond mijn 30ste, tijdens een opleiding voor maatschappelijk werk, was verdieping in mijzelf een onderdeel van de opleiding. Ik sprak voor het eerst over mijn levenservaringen, uitte mijn diepste gevoelens. Het opende de deur naar meer inzicht in mijzelf. Ik leerde te luisteren naar mijn gevoel en intuïtie. Zo herstelde ik het contact met mijzelf en leefde ik meer in verbinding met mijn omgeving.

Yin yoga

Yin yoga is een combinatie van fysieke poses, mindfulness, pranayama (ademhalingsoefeningen) en meditatie. Het is een zachte en rustige vorm van Yoga met een diepe stimulerende, kalmerende en bevrijdende werking die je soepeler maakt.

Je blijft even in een houding, brengt je aandacht naar binnen en krijgt de tijd om je spieren te ontspannen, te ervaren en te voelen. Zo bereik je de diepere lagen van je lichaam zoals het bindweefsel (fascia), pezen en gewrichten.
Eventuele energetische blokkades kunnen worden opgeheven waardoor klachten verminderen of verdwijnen en bevorderd het zo de stroom van levensenergie (chi) in je lichaam.

Het is een ideale aanvulling op alle andere meer dynamische (yang)
vormen van yoga en is geschikt voor iedereen en alle leeftijden.

Intensiteit: Yin*

Stress Relief

Stress Relief Yoga is een relatief rustige en heel ontspannende yogales met veel aandacht voor de ademhaling waarmee je jezelf tot rust kunt brengen.

In deze les richten we ons met aandacht op het loslaten van spanning en het laten stromen van energie. Dit alles in een rustig tempo waardoor je grenzen kunt leren herkennen en respecteren. Deze les helpt bij het bevorderen van rust, ontspanning, loslaten van stress, bewustwording en innerlijke rust.

Deze les is voor iedereen geschikt en perfect voor mensen met spanningsklachten.

Intensiteit: Yin*

Yin Yang yoga

In een yin – yang les combineren we de zachte vrouwelijke wijze met de wat actiever mannelijke kant van de yoga.

Een combinatie van actieve (yang) oefeningen die ondersteunen bij opbouw van kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen en de zachte, rustige (yin) die meer naar binnen gericht is en de diepere lagen van het weefsel stimuleert.
Natuurlijk eindigen we altijd met een heerlijke eind ontspanning.

​Deze les is geschikt voor je wanneer je beide kanten in 1 les wil ervaren.

Intensiteit: Yin – Yang **

Yin – Nidra yoga

De combinatie van Yin Yoga en Yoga Nidra helpen je in het ervaren van een intense ontspanning op alle nivo’s. De Yin yoga oefeningen werken in op de diepere lagen van het lichaam, zoals het het bindweefsel, pezen en gewrichten. Daarnaast kalmeert het autonome zenuwstelsel en werkt het stressreducerend. Dit is een ideale voorbereiding op de Yoga Nidra.
Yoga Nidra, ook wel de “yoga slaap” genoemd, verstevigt het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Men zegt wel eens dat 1 sessie Yoga Nidra gelijk staat aan 4 uur slaap!

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een krachtige ontspanningstechniek. Gedurende de Nidra sessie lig je op je rug met je ogen gesloten. Vervolgens luister je naar een Nidra sessie. Dit brengt je op een systematische manier tot ontspanning. Tijdens de Yoga Nidra wordt je gevraagd een intensie neer te zetten, een positieve zin die je richting geeft, ook wel Sankalpa genoemd. Je onderbewustzijn neemt het in zich op en ankert dit.

Voor wie?

Het is voor iedereen die op zoek is naar meer innerlijke rust, een verbeterde nachtrust en een kalme geest.
Daarnaast kan het ook bijdragen in het verlichten en het omgaan met pijnklachten.

Reserveer je mat via info@academievoorgevoel.nl. 

Wanneer: elke 1ste en 3de vrijdag v/d maand
Tijd:   17.00 tot 20.15 uur.

Intensiteit: Yin – Nidra *

Restorative Yoga
Restorative Yoga betekent letterlijk ‘herstellende of vernieuwende yoga’. Met deze vorm van yoga spreek je het zelfhelende vermogen van je lichaam aan. Heel heilzaam na of in een periode van fysieke en / of geestelijke overbelasting. Je lichaam heeft rust en oefening nodig om te kunnen herstellen.

Kenmerken
De yogahoudingen worden langer aangehouden met de focus op je ademhaling. Hier gaat een meditatieve werking vanuit.
Het volledig ontbreken van inspanning tijdens de yogahoudingen.
Het veelvuldig gebruik van hulpmiddelen.
Veelal liggende en af en toe zittende yogahoudingen.

Wanneer?
Ter ondersteuning bij chronische klachten.
Wanneer je veel stress hebt of hebt gehad.
In een herstel periode zit bijv. na een operatie, blessure, burn-out.
Wanneer je moeite hebt om te ontspannen.
Andere yogavormen te intens voor je zijn.

Welke voordelen heeft Restorative Yoga?
Vermindering van stress en meer innerlijke rust.
De connectie met je lijf herstellen.
Meer ruimte en soepelheid in je lichaam.
Verbetering van je ademhaling – meer natuurlijke ademhaling.

Yin Yoga en Restorative Yoga
Yin Yoga, Restorative Yoga en Yoga Nidra zou je tegenhangers kunnen noemen van actieve yogavormen zoals Astanga Yoga, Vinyasa Yoga en Power Yoga.

 Overeenkomsten tussen Yin Yoga en Restorative Yoga.

  1. Allebei rustige vorm van yoga
    De houdingen worden niet met snelheid en kracht uitgevoerd en ze worden langere tijd aangehouden.
  2. Allebei gericht op ontspanning en overgave
    Beide vormen zijn vooral gericht op ontspanning van lichaam en geest (Yin) in plaats van inspanning (Yang).
    Je oefent in te accepteren wat zich aandient (prettig of onprettig), er geen weerstand aan te bieden maar je er juist aan over te geven. Hierdoor wordt je leven gemakkelijker en prettiger.
  3. Veel gebruik van hulpmiddelen
    Zoals een yogablok, bolster, kussen en deken.
    Het gaat er namelijk om dat je optimaal en volledig kunt ontspannen (Restorative = herstellen) of optimaal met je focusgebied bezig kunt zijn (Yin). En daar ondersteunen deze hulpmiddelen je bij. Je werkt hiermee juist aan herstel en een correcte houding.


Verschillen

     1. Ontspanning versus weerstand
Bij Restorative Yoga draait het om ontspanning van het hele lichaam en geest. (geen yang)
Bij Yin Yoga wordt gefocust op het loslaten van weerstand in een bepaald deel van het lichaam en hier heb je soms wat Yang bij nodig.
Bij Restorative Yoga werk je daarom vooral in liggende houdingen en bij Yin Yoga komen ook veel zittende en soms staande houdingen voor.

2. Stilte versus energie
Restorative Yoga heeft vooral als doel de stilte in jezelf op te zoeken en alles te voelen wat zich eventueel aandient.
Yin Yoga heeft hetzelfde doel als andere yogavormen (het laten stromen van je ‘levensenergie’).
Veel yogavormen doen dit door spier(ont)spanning en Yin Yoga doet dit door te werken op het bindweefsel.
Daarom worden houdingen in Yin Yoga vrij lang aangehouden: in het begin strek je vooral op spierweefsel, daarna pas op bindweefsel(fascia)

3. Lang versus langer
De houdingen in Restorative Yoga worden vaak nóg langer aangehouden dan in Yin Yoga (gemiddeld 3 tot 5 min)
In Restorative Yoga blijf je in een houding tot 15 minuten!

Genoeg redenen om in deze tijd van steeds meer prikkels, snelheid en prestatiedruk juist de tegenhang op te zoeken en je weerstand en innerlijke rust op te bouwen om meer balans te kunnen ervaren.

Lesrooster

Maandag
  9.30 – 10.45 uur Yin yoga

Woensdag
  9.30 – 10.30 uur yoga 50+  www.dealkenhorst.nl – Alkmaar

19.00 – 20.15 uur
Elke 1ste woensdag v/d maand
Yin – Nidra yoga sessie 
Elke 2de woensdag v/d maand
Restorative yoga 
Elke 3de woensdag v/d maand
Meditatie momentje.

Donderdag
  9.30 – 10.45 uur Hatha Yoga
Buurtcentrum de Wachter Alkmaar
19.00 – 20.15 uur Yin – met een beetje Yang (inspanning – ontspanning)

Zaterdag
  9.30 – 10.45 uur Yin yoga 

Innerwise Yoga organiseert regelmatig interessante en thema gericht workshops.
Hou de agenda in de gaten!

Vanaf mei t/m september bij geschikt weer zijn er buiten lessen in de prachtige tuin van Innerwise Yoga!

Er is altijd de mogelijkheid om een losse les of proefles te volgen.
Dit graag in overleg met de docent.

 

Prijzen

Een losse les (75 min) € 13,-.
Een proef les € 10,-
Een strippenkaart met 10 lessen € 120,- (3 maanden geldig).

Wanneer je wil opzeggen graag schriftelijk of mondeling. Er geldt 1 maand opzegtermijn.

Yogacoaching

Een leven in contact met jezelf vraagt om aandachtig te leven, je lichaam te voelen en ernaar te luisteren. Luister je niet dan zal je lichaam steeds sterkere signalen afgeven. Yogalessen op maat kunnen dit proces ondersteunen en versterkend werken. In een individuele sessie ben je verzekerd van alle aandacht en afstemming op wat jij nodig hebt om het contact met je lichaam te herstellen. Aan de hand van jouw behoefte maken we samen een plan op maat. De sessies kunnen naar wens binnen of buiten in de natuur plaatsvinden.

Voor wie?
Bij stressgerelateerde klachten: moeite met slapen, gejaagdheid, chronische vermoeidheid.
In geval van een (herstellende of dreigende) burnout.
Ter ondersteuning en ontspanning bij een chronische aandoening.
In geval van angst en paniek.
Wanneer door ziekte of handicap het vertrouwen in je lichaam is verminderd zoals kanker, hartfalen e.d.

Wat kan het je opleveren?
Verminderen van stress en angst.
Rustiger en dieper slapen.
Versterken van het immuunsysteem.
Opbouwen van innerlijk vertrouwen en rust.
Verbeteren van energie niveau en energie stroming.
Verbeteren van concentratievermogen.
Dieper en rustiger ademen waardoor bloeddruk en hartritme dalen.

Yoga helpt je om jezelf en je behoeften te leren kennen en meer in verbinding met jezelf te zijn.
Door groei van zelfvertrouwen kun je je meer open stellen voor het leven, ontspannen en je innerlijk krachtig voelen. Zo verbetert de kwaliteit van je leven.

Heb je interesse? Neem dan contact met mij op. Dan kijken we samen wat het beste bij jouw past.

”You are not broken and you don’t need fixing”

Trauma Sensitieve Yoga 

Een leven in contact met jezelf vraagt om aandachtig te leven, je lichaam te voelen en ernaar te luisteren. Luister je niet dan zal je lichaam steeds sterkere signalen afgeven. Yogalessen op maat kunnen dit proces ondersteunen en versterkend werken. In een individuele sessie ben je verzekerd van alle aandacht en afstemming op wat jij nodig hebt om in contact met je lichaam te zijn en blijven. Aan de hand van jouw behoefte maken we samen een plan op maat. De sessies kunnen naar wens binnen of buiten in de natuur plaatsvinden.

De helende werking van trauma sensitieve yoga
Mensen zijn tere wezens. En worden geboren met ons hart wijd open. In alle puurheid en eerlijkheid.
Het leven kan ons in contact brengen met ervaringen die dat beschadigen. Die kunnen leiden tot een aantasting van ons gevoel van veiligheid, orde, voorspelbaarheid en rechtvaardigheid. Je bent dan niet meer bij machte om deze ervaringen te integreren in je leven en de werkelijkheid te dragen.
Dit noemen we trauma’s; ieder mens kan er mee te maken krijgen en niemand is er immuun voor. De giftige gevolgen van een onopgelost trauma kun je maanden zo niet jaren met je meedragen en zo een slopende werking hebben in je lichaam.

Wat is trauma sensitieve yoga?
Yoga in de oorspronkelijke eeuwenoude vorm is bedoeld om menselijk lijden aan te pakken in het lichaam waar het zich vastzet.
In deze zachte yoga therapeutische benadering ligt de nadruk op het verwerken van een fysiek of psychisch trauma en veel minder op de yoga in oorspronkelijke vorm.
Door gebruik te maken van simpele en zachte houdingen met als doel je weer in gezonde verbinding te brengen met je lichaam en er weer maar te gaan luisteren.
Het helpt en ondersteunt je om een positieve relatie met jezelf te onderhouden.

Belangrijke thema’s zijn:
het huidige moment ervaren, bewustzijn van de ademhaling, keuzes maken, eigen acties ondernemen en je eigen ritme creëren.
De privé sessies vinden plaats in de veilige en rustige omgeving van mijn yoga studio en worden toegesneden op jouw specifieke behoeften. Deze benaderingswijze is in principe een aanvulling op -en ter ondersteuning van de reguliere therapie.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van PTSS. Na een levenstocht in de overlevingsstand eindigde ik op mijn 42ste uitgeput in de ziektewet. Het voelde alsof alle fundamenten onder mij vandaan waren gegleden. Al sinds mijn jeugd had ik nachtmerries en werkte ik hard om ‘overeind’ te blijven. Uiteindelijk bleek het mijn overlevingsstrategie. Vanaf het moment van ziekte en uitputting begon ook mijn herstel. Eindelijk hoefde ik niets meer tegen te houden en kon alles wat er in mij leefde tot uiting komen en een plek krijgen. Geen maskers meer en hard werken tegen mijn gevoelens en behoeftes in! Eigende ik langzaam maar zeker, stap voor stap mijn eigen lichaam en wijsheid terug.

Nu is alles anders! Dat gun ik ieder ander.

De ondersteuning van yoga bij kanker

Yoga kan een positieve bijdrage leveren gedurende het hele proces van kanker. De jarenlange ervaring die ik opdeed in o.a.  Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis (Nederlands Kanker Instituut), het AMC en de uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van yoga komen samen in een aangepaste, zachte en compassievolle vorm van yoga. Deze vorm van yoga ondersteunt je in het herstellen van het contact met jezelf, heeft invloed op het zelfhelend vermogen van je lichaam en helpt bij het opbouwen van hernieuwde energie en kracht.

Hoe ziet een les eruit?

Ik maak gebruik van Yin yoga, visualisatie oefeningen, lichaam en adembewustzijn oefeningen (mindfulness) en meditatie. Ik vorm de lessen aan de hand van een thema bijv. ”het verstevigen van vertrouwen”.  De groepen zijn bewust klein gehouden (max. 5) wat een intieme, veilige sfeer biedt enn er is veel ruimte voor indivuele aandacht. Evt. benodigde hulpmiddelen ter ondersteuning zijn in de studio aanwezig.

Wat kan het je opleveren?

Ervaring leert mij dat het in het proces van kanker kan helpen om tijd aan jezelf te besteden en je lichaam en geest meer te leren ontspannen. dat helpt je bijv. bij het leren omgaan met ongemakken en het hervinden van het contact met jezelf. Meer innerlijke rust en een verbeterde ademhaling werken stress en angst reducerend.

Daarnaast;

Wordt je soepeler en krachtiger,
Bevorderd het een gezond slaap en eet patroon,
Heeft het een positieve invloed op je immuunsysteem,
en
Bouw je aan verbeterde concentratie en rust.

 

error: Auteursrechtelijk beschermde tekst!